lørdag den 7. juli 2012

Dag 2: Jeg tegner som en 8-årig!




Det er dag 2 i skrædderens værksted. Og hvor er det dog let bare at snakke! Bare lade munden løbe om det, som kunne være så fantastisk at lave, hvis og hvis... Ja, hvis jeg kunne holde mund. Og simpelthen begynde at lave noget. At sy. Eller tegne. 
Så mens sommerregnen pisker ned, finder jeg tegnegrejet frem. 

Den første streg minder mig om formningstimerne i folkeskolen. Og om at der er forskel på papir. Det skal være det tykke papir fra en tegneblok, for det skal både kunne bære blyantens tryk og de mange tæsk fra mit viskelæder, der snerrer imod papiret som en utilfreds sufflør på teaterscenen: Hviske- hviske, sådan skal stregen løbe.., nej sådan!
Jeg ved, hvordan en skjorte ser ud. Men ikke på papir.



Nu får jeg mulighed for at tage ved lære og abe efter. For det er vel okay at kopiere fra en bog om tegning? Det føles ikke så forbudt som at skrive af efter nogen. 



Samtidig har jeg fundet et billede fra et fedt modeshow af det engelske punk-legebarn, Vivienne Westwood, sommeren 2010:



Sådan begynder det: Den kreative proces. Først gælder det om at træne en håndværks-mæssig færdighed, f.eks. tegning. Og så skal der tilsættes inspiration, f.eks. et mesterligt bud på, hvor godt det kunne gøres. To led og en relation; to stykker træ og en gnist..!

Jeg begynder at få idéer: Hvad hvis jeg stjal det skjortedesign og de farver? Men samtidig tilføjede nogle lange tætsiddende manchetter? Hmm, den idé har jeg vist også stjålet et sted fra. Men.., hvad nu hvis man tegnede omridset af et spænde og en rem omme på skjortens ryg? Du ved, sådan et spænde som findes bag på en fin vest. Lige der imellem de to indsyninger, som gør skjorten kropssnær, er der plads til at markere et bånd og et spænde med syninger i hvid tråd. Nu skal der noter og farver på tegningerne.

 

De 3 knapper i manchetterne skal være sølvfarvede og store. Ligesom dem man kan finde på sømandsfrakker. Knapper er et kapitel for sig. Skal de være i ben, horn eller træ? Eller skal vi være gammeldags og vælge perlemor, lys som elfenben eller mørk som en oliedråbe i en vandpyt på asfalten?
Lad mig se. Én af knapperne skal være af mørk perlemor, og den skal sidde ud for navlen. Resten skal glimte som små åbne muslingeskaller ned ad stolpen. 

Efter dette designmæssige navlepilleri er jeg færdig for i dag. Det var fredag. På mandag skal der købes stof til skjorten. 
Jeg glæder mig! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar